Rekordtillväxt 2021
NFT:er, som möjliggör en marknad för digitala tillgångar inklusive allt från konst och musik till 3D-avatarer, var ett hett ämne under framförallt slutspurten av 2021.
Värdet på NFT-marknaden översteg 25 miljarder dollar under 2021 enligt Reuters. Jämför det med år 2020, där marknaden inte ens lyckades brotta sig upp till 100 miljoner dollar under hela året. NFT-marknaden accelererade mot slutet av 2021 och enligt bitcoin.com översteg den ledande NFT-marknadsplatsen OpenSea 10 miljarder dollar i totalt handlad volym fram till november.
Digital konst
Den 11:e mars 2021 betalade en kryptovalutainvesterare 69 miljoner dollar för den digitala målningen Everydays: The First 5000 Days under en auktion som anordnades av Christie's. NFT:n The blinking GIF Fomo är för närvarande till salu för 2 miljoner dollar - 60 gånger vad den sålde för bara nio månader sedan. En serie med 10 000 enkla illustrationer av apor, kallade Bored Ape Yacht Club, är tillsammans värda över en miljard dollar.
Inom fysisk konst finns vanligtvis bara ett originalexemplar (eller några dussin, när det gäller konsttryck). Originalen kan skiljas från reproduktioner, som säljs lagligt eller som förfalskningar. Med digital konst är konstverket en datafil, som kan ha ett oändligt antal perfekta kopior. Det är därför en NFT inte omfattar själva konstverkets datafil; istället fungerar det som bevis på ursprungligt ägande.
NFT:er på lyxmarknaden
NFT:er har också kommit in på lyxmarknaden, där digitala ”twins” (ett foto eller en 3D-animation) av samlarklockor gick ut på auktion under våren 2021. Fler och fler lyxmärken tittar på NFT:er, dels som ett användbart verktyg för att bekämpa förfalskning genom att säkerställa spårbarhet och autenticitet, men även för att utveckla och upprätthålla en närmare, mer personlig relation med sin klient, utan att behöva förlita sig på mellanhänder.
Digitala ”twins” för lyxföremål och konst är de viktigaste marknaderna hittills, men andra användningsområden för NFT:er dyker upp, särskilt för att certifiera immateriella rättigheter och identitet.
Tecknade apor och NFT:ers framtid
Det har nog inte undgått någon i NFT-världen att en överväldigande del av nuvarande projekt är ihopsatta som en snabb möjlighet att tjäna pengar. Det är därför vi fortsätter att se olika kopior av tecknade apor (Bored Ape Yacht Club) och pixlade kryptopunkar (cryptopunks) vart vi än vänder oss i NFT-världen.
Många influencers gör även snabbt ihopsatta projekt för att tjäna pengar, där de betalar någon några hundra dollar för att skapa en NFT-samling och därefter marknadsför dem till sina följare för att sedan släppa projektet helt. Detta i sin tur gör att NFT:ernas värde sjunker i botten strax efter släppet. Ett exempel på ett sådan projekt kan vara influencern och Youtubestjärnan Logan Pauls projekt Dink Doink som avslöjades som en bluff och for iväg i media. Projektets idé var i princip en samling av humoristiska tecknade träpinnar med en "långsiktig plan" om hur dessa skulle stiga i värde. En annan Youtuber, Coffezilla (eller Steven som han heter egentligen), avslöjade hur Logan Paul hade lagt ner extremt lite tid på projektet för att därefter marknadsföra det till sina följare genom att utlova diverse fördelar. Istället rasade projektet kort efter lanseringen varpå följarna förlorade stora pengar, som Logan Paul kammade hem. Att sådant som detta tyvärr sker och sprids i media är en som kan komma att skada NFT:ers rykte. Man bör dock ha klart för sig att det finns enormt stora och seriösa möjligheter att vänta inom NFT-branschen, något långt ifrån snabbt ihopsatta influencer-projekt. Detta visar sig mer och mer med tidens gång.
Genom att ha varit involverad i NFT-världen och ha arbetat med flera olika NFT-företag inser jag vad som kommer att hålla i längden, säg, om ett till två år. Det handlar inte om ensamma jpeg-kopior av tecknade apor eller kryptopunkar; istället finns de två sätt för NFT:s att fortsätta leva på, varav båda är (och måste vara) långsiktiga:
1. Genom att knyta fysiskt värde till en NFT
Om man äger en NFT hos Bored Yacht Ape Club så får man inte bara en jpeg. Man får ett medlemskap i deras “klubb” som kan innebära exklusiva bokningar av middagar, hotell, nattklubbslista, m.m. På så sätt har de inkluderat fysiskt värde i sina NFT:s, vilket gör det näst intill omöjligt för en NFT från deras samling att sjunka till noll i värde. Så länge de behåller denna exklusivitet och arbetar med gemenskap i sitt projekt så kommer de att vara här för att stanna långsiktigt.
Ett annat exempel på att knyta fysiskt värde till en NFT är projektet Infinity Vinyls var hos man får ägandeskapet av en fysisk vinylskiva för varje digital vinylskiva (NFT) som man köper. På så sätt finns alltid värde kvar i NFT:n (om inte köparen hämtar ut sin vinylskiva, vilket kan få värdet att minska).
Det danska startup-företaget Intree planerar att lansera NFT:er i samband med deras nätverks-app. Dessa kommer att vara bundna till bl.a plantering av träd då 25% av insamlingen går till välgörenhet inom trädplantering. Dessutom har de satt upp vägval som NFT-ägarna ska få bestämma kring (exempelvis om huruvida marknadsföring ska ske på en billboard på Times Square). Intrees exempel är också ett sätt för huruvida det digitala och fysiska kan kopplas samman närmre med hjälp av NFT:er.
Andra går så långt att de knyter fysisk mark till NFT:er - att t.ex ge bort en kvadratmeter för varje NFT såld och därmed basera det digitala på något som alltid kommer att ha någon form av fysiskt värde - detta någorlunda likt hur den amerikanska dollarn brukade vara uppbackad av guld.
2. Genom att knyta digitalt värde till en NFT:
Vid en första anblick kan det kännas främmande med digitalt värde men faktum är att vi använt oss av olika former av digitalt värde i många år. Detta har man stött på om man t.ex har spelat ett spel varpå man kan köpa till innehåll i spelet i form av allt från digitala svärd till ny bakgrundsmusik. Man kan även gå så långt att man inkluderar Spotify, Netflix, och digitala annonser i digital värde. Detta är sådant som vi mestadels får värde av på ett digitalt sätt.
Många pratar just nu om att köpa mark eller objekt i metaverse. Detta behöver inte nödvändigtvis bara vara psykologiskt för att visa upp sina bravader för andra i metaverse. Anledningar till att exempelvis köpa mark i metaverse kan vara att man köper en plats i metaverse där många kommer att finnas på, varpå man kan placera annonser på sin mark för denna trafik, eller varför inte ha privata evenemang på sin unika mark som man tar betalt för per biljett? Varför inte hyra ut högt trafikerad digital mark till företag för att visa annonser där? Mark och platser i metaverse kommer troligtvis att likna den fysiska världen mer än vi tror. Förutom mark i form av NFT:s kommer även objekt, musik, biljetter, o.s.v. att finnas. Det är svårt att greppa just nu då vi bara har sett toppen av isberget, men om några år kommer detta att vara vardag för de allra flesta.
Digitalt värde har gemensamt att detta normalt finns som ett psykologiskt värde hos oss, om det inte leder till något fysisk värde. Det kan t.ex vara att visa upp för våra vänner att vi digitalt äger den senaste kollektionen av en NFT, eller att våra virtuella avatarer, i framtiden, är snyggt klädda.
Framtidens NFT-marknadsplats
Med ovanstående i åtanke så kommer OpenSea, som nu är världens största NFT-marknadsplats, behöva anpassa sig för att inte konkurrenterna ska ta över. OpenSea har funnits sedan 2017 och har inte ändrats alltför mycket sedan start; huvudfokuset ligger fortfarande på jpeg-bilder och gifs. Framtidens NFT:er kommer att finnas i metaverse i Virtual Reality och då har andra marknadsplatser såsom Sketchfab kommit längre då fokuset just nu är på 3D och VR. Förstås kommer Microsoft och Meta vilja ha med ett finger i spelet också. Microsoft har t.ex investerat i NFT-plattformen Palm, medan Meta redan har en egen marknadsplats kompatibel med deras VR-headset Quest.
Oavsett utveckling finns gott om plats för flera spelare då NFT-marknaden, enligt Emergen Research, är beräknad vara värd 3.5 triljoner dollar år 2030.