Play to Earn (P2E) är ett samlingsbegrepp för samtliga blockkedjespel där spelarna kan tjäna kryptovaluta, eller NFT:er, på sitt spelande. Dessa spel växte enormt i popularitet under coronapandemin då många, främst i U-länder, sökte efter alternativa inkomster.
Med ett kraftigt växande intresse ökade även antalet spel på marknaden där spelarna förväntades kunna tjäna pengar. Det visade sig däremot snart att ett stort antal av dessa spel hade en mycket kortsiktig ekonomisk infrastruktur. I flera fall innebär det att nya spelare hela tiden behöva tillkomma för att tidigare spelare skulle kunna tjäna pengar. I vissa fall var det även tydliga pyramidspelsstrukturer.
Primärt fokus blev på att spelarna skulle kunna tjäna pengar och inte på att erbjuda en underhållande spelupplevelse. Som en motreaktion växte begreppet ”Play and Earn” fram.
Medan Play to Earn fortfarande är ett samlingsbegrepp för alla blockkedjebaserade spel så kan Play and Earn ses som en underkategori. En kategori av spel där fokus inte primärt ligger på den finansiella delen utan spelupplevelsen. Möjligheten finns att tjäna pengar – men det är inte dess huvudmål. De två begreppen kan därmed ställas mot varandra på följande sätt:
Play to Earn
Play to Earn fokuserar primärt på den finansiella delen av spelet. Spelmomenten innebär att spelarna tjänar spelets egen kryptovaluta, och NFT:er, genom att göra uppdrag och nå vissa nivåer. Dessa kan sedan säljas till nya, eller befintliga, spelare mot kryptovaluta varpå en förtjänst uppnås.
Det spelaren vinner, inom spelet, förväntas alltså ha ett värde vilket innebär att det kan säljas och att spelaren kan uppnå en vinst. Men det kräver därmed hela tiden en ökad efterfrågan på de tillgångar som skapas inom spelet. I annat fall kommer det inte finnas köpare vilket gör att priset faller och att nya spelare inte kan göra förtjänst.
En stor andel av de som väljer att spela dessa gör det alltså utifrån ett ekonomiskt incitament. När Axie Infinity var som mest populärt kunde exempelvis personer i Indonesien tjäna mer pengar på att spela Axie än att jobba med sina ordinarie jobb. Detta genom att göra uppdrag, få belöningar och sedan sälja dessa. Till stor del berodde detta på ett kraftigt växande användarantal och därmed större efterfrågan på de NFT:er som användes inom spelet.
När hela kryptomarknaden vände kraftigt nedåt, under våren 2022, föll värdet på kryptovalutan i spelet (AXS) vilket innebar att förtjänsten föll kraftigt för de som spelade. Därmed lämnade många spelet och säljtrycket ökade ytterligare på AXS.
Det fanns alltså en mycket tydlig koppling mellan förtjänst, antal spelare och kurs på dess valuta. Med det primära incitamentet att tjäna pengar kommer spelarna alltså enbart stanna så länge som de kan nå accepterad avkastning i förhållande till den tid de lägger ner. Från toppen, under hösten 2022, föll AXS med cirka 90 % på 6 månader.
Play and Earn
Spel inom kategorin Play and Earn fokuserar främst på spelupplevelsen. Detta i likhet med traditionella dator- och mobilspel. Genom att klara av nivåer eller uppdrag får spelaren kryptovaluta och/eller NFT:er. Detta på samma sätt som guld/poäng/stjärnor samlas i traditionella spel och används för att gå vidare i spelvärlden.
Incitamentet är därmed spelupplevelsen vilket innebär att antalet spelare, och att de fortsätter spela, nästan uteslutande beror på vilken upplevelse som kan erbjudas. Inom Play and Earn finns fortfarande möjlighet att sälja sina NFT:er, och sin kryptovaluta, till andra spelare. Men det är inte spelets primära användningsområde. Därmed finns ett liknande upplägg som hos många traditionella datorspel.
Ett exempel kan visas från ett av världens största datorspel, Roblox. Det spelas dagligen av flera miljoner spelare och de allra flesta spelar utifrån den upplevelse som erbjuds. Det går däremot, främst via tredjepartslösningar, att sälja saker i spelet till varandra och på detta sätt tjäna pengar. Men det är ett fåtal som spelar Roblox enbart med detta mål.
Självklart finns ingen exakt gräns som anger att ett spel antingen fokuserar på att spelarna ska tjäna pengar eller ge en så bra spelupplevelse som möjligt. De flesta blockkedjebaserade spel finns någonstans på denna skala. Ett spel helt utan spelupplevelse skulle snabbt försvinna och ett spel utan möjlighet att tjäna pengar skulle inte vara blockkedjebaserat. Att dela in dem i två kategorier är därmed en grov generalisering.
Likheten – Ägandeskapet
Även om incitamentet till att spela dessa blockkedjebaserade spel skiljer sig åt har de en stor gemensam fördel. De kryptovalutor och NFT:er som används inom spelet ägs av respektive spelare. Dessa kan exempelvis växlas till andra kryptovalutor, skickas mellan plånböcker och i vissa fall till och med belånas.
Den fundamentala skillnaden mellan NFT-spel och traditionella datorspel är detta ägandeskap. Ett ägandeskap som kan liknas med att äga fysiska spel, spelpjäser och kort. Dessa kan säljas och bytas fritt och vissa kan tjäna pengar på att lära sig prisnivåer och efterfrågan på marknaden. Men spelen är självklart inte tillverkade med det primära syftet att alla ska tjäna pengar på dem.
Spelföretag ser mot NFT-gaming
Flera stora spelföretag har börjat utveckla blockkedjebaserade spel och använder NFT:er på olika sätt inom deras befintliga verksamhet. Bland dessa finns exempelvis Square Enix (Final Fantasy, Kingdom Hearts) som under våren 2023 offentliggjorde att de skulle publicera ett spel på Polygons blockkedja. Samma blockkedja används även av Electronic Art efter att Nike´s NFT-plattform Swoosh gått samman med EA.
Ytterligare ett exempel är att Ubisoft redan 2021 började implementera NFT:er i vissa spel och därefter har fortsatt denna utveckling. Bland annat sålde de 2066 st Rabbid-karaktärer, i början av 2023, vilka sedan kunde användas inom The Sandbox.
Att de större spelföretagen etablerar sig inom blockkedjespel kan mycket väl bidra till nästa steg inom utvecklingen av denna spelsektor. Kanske kan det resultera i att fokus ändras från att tjäna pengar till att erbjuda en riktigt bra spelupplevelse. En förändring som kan vara det avgörande för att locka den stora massan av gamers till blockkedjespelen.