När NFT:er används inom ett onlinespel är det framförallt i form av objekt som används inuti spelet. Det kan exempelvis vara en yxa, ett spelkort eller en trolldryck. I likhet med traditionella datorspel kan personen som har tillgång till objekten utnyttja dessa till sin fördel i spelet.
Den stora skillnaden är att en NFT är registrerad på en decentraliserad blockkedja i stället för på spelutvecklarens egen server. Detta är en skillnad som skapar mycket stora förändringar för spelutvecklare, spelare och investerare.
Som fysiskt objekt – men digitalt
NFT:er har liknande egenskaper som fysiska objekt inom ett sällskapsspel – men utan att vara fysiska…
Om du exempelvis köper ett monopolspel äger du spelbrädet, korten, markörerna osv. Vill du ha lite fler 50-kronors sedlar kan det köpas på andrahandsmarknaden, exempelvis spelbutiker eller Blocket. Priset på dessa kommer helt och hållet styras av utbud och efterfrågan. Vill många spela Monopol, och vill ha fler 50-kronors sedlar, kommer priset gå upp. Du äger objekten och värdet påverkas av utbud och efterfrågan. På ett liknande sätt fungerar NFT:er – fast i en digital värld. Vad detta innebär för spelarna beskrivs enklast genom att jämföra traditionell gaming med NFT-gaming.
Traditionell gaming
Traditionella onlinespel innebär att ett konto skapas och spelaren når detta konto via användarnamn och lösenord. Vid inloggning läses information in (från en central server) gällande vilka spelobjekt som tillhör kontot. Är det exempelvis ett bilspel kommer informationen ange vilka bilar och däck som personen har tillgång till samt vilken bana personen uppnått.
Målet är sedan att vinna olika race, få belöningar i nya bildelar, uppgradera och få tillträde till nya banor. Dessutom är det vanligt att spelets egen ”valuta” kan tjänas in via olika uppdrag. Den ”valutan” kan användas för att uppgradera och köpa saker till bilen i spelets ”shop”.
Du äger inte dina objekt
All information om kontot sparas på spelföretagets server, dvs. ett slutet system. Det är enbart inom spelet som dessa bilar och biltillbehör kan användas. Den dag du inte tycker om spelet längre är det bara att stänga ner kontot… Det kan snarare liknas med att du ”hyr” ett konto än att du äger det. Du kan visserligen försöka sälja det via Blocket eller Ebay, men bedrägeririsken är hög och dessutom har flera spelföretag förbud på vidareförsäljning av konton.
Envägsekonomi
En av de vanligaste betalningsmodellerna är ”in game payments”. En spelare kan välja att betala pengar för att slippa en bana, få extraliv, få tillgång till snyggare outfits osv. Det är en ”envägsekonomi” där spelarna alltid är de som betalar och företaget alltid är mottagare av dessa pengar.
NFT-gaming
När en person loggar in på ett konto till ett NFT-baserat spel kommer information att laddas in både från spelföretagets servrar samt från decentraliserade och öppna blockkedjor. Förutsatt att spelarens blockkedjeadress är registrerad på kontot kommer information på adressen läsas av och spelobjekt (som finns på adressen) visas inom spelet.
Dessutom blir information inläst gällande hur mycket av spelets egen kryptovaluta som finns på den specifika blockkedjeadressen. Både objekt och valuta kan sedan användas på exakt samma sätt som inom ett traditionellt spel. En bil kan exempelvis uppgraderas om valuta betalas, byggas om med coolare hjul osv.
På ett flertal NFT-spel sker till och med inloggning med användarnamn och lösenord, dvs. på exakt samma sätt som på ett traditionellt onlinespel. Det går alltså i teorin att spela NFT-spel utan att ens veta om att viss information finns lagrad på en blockkedja. Den primära skillnaden är alltså inte själva spelupplevelsen utan den bakomliggande tekniken.
Du äger dina objekt
Eftersom en NFT är registrerad på en blockkedjeadress, på en decentraliserad blockkedja, ägs den av den person som har tillgång till denna adress. Skulle företaget ”blocka” användarprofilen eller gå i konkurs kommer fortfarande spelaren att äga sina NFT:er. Detta ägandeskap är den fundamentala skillnaden mot traditionella centraliserade lösningar.
Marknadsekonomi
Att en NFT finns på en blockkedja innebär exempelvis att den kan skickas till en annan adress på samma blockkedja. Den som har tillgång till denna adress kommer därmed se spelobjekten i spelet vid nästa inloggning
Ägandeskapet kan därmed liknas med att äga fysiska saker. Om du inte längre behöver vissa Pokemonkort kan du sälja dessa vidare till andra spelare. Detta via en helt öppen andrahandsmarknad.
Värdet bestäms av…
Visserligen äger spelaren objektet – men spelutvecklarna har fortfarande mycket stor möjlighet att påverka objektets marknadsvärde. Om det är ett extremt ovanligt vapen blir värdet troligtvis högt. Men om utvecklarna sedan bestämmer att skapa exakt samma vapen och distribuera det gratis till alla spelare kommer värdet att falla kraftigt. Affektionsvärdet kan bestå, eftersom 1:st edition ofta värderas högre, men det funktionella värdet bör falla fritt.
En negativ värdeutveckling kan även uppstå om utvecklarna inte lyckas skapa en tillräckligt stabil spelekonomi, dvs. hitta balansen mellan utbud och efterfrågan hos spelarna. En balans som många spel misslyckats med och därmed blivit kortlivade.
Öppen att använda
Eftersom en NFT enbart består av kod finns möjligheten att skapa spel som använder NFT:er som ursprungligen skapades till andra spel. Detta förutsatt att inte utvecklarna har copyright eller skapat andra begränsningar som stoppar detta.
Koden kan exempelvis ange olika parametrar som omsätts till egenskaper hos en avatar. Att en parameter är ”70% of max” kan i ett spel innebära att avataren kan springa 70 % av spelets maxhastighet medan det i ett annat spel i stället speglar dess skottsäkerhet. Det är spelutvecklarna, som via spelets kod, avgör vilka NFT:er som ska kunna användas. Som spelare går det alltså inte att lyfta in vilken NFT som helst i spelet.
Ett exempel på detta är NFT-spelet Aavegotchi där varje spelare har en avatar i form av en NFT. Denna kan även användas i ett flertal andra spel som utvecklats av externa spelutvecklare. Vem som helst kan alltså utveckla ett spel och använda Aavegotchis NFT:er till funktioner inom det spelet.
Däremot kommer inte avataren kunna användas exakt samtidigt i två olika spel. Även här finns alltså likhet med fysiska objekt. En spelpjäs i Monopol kan inte användas till två separata spelomgångar samtidigt.
Säljas
Tack vare ägandeskapet kan spelaren välja att lägga upp en NFT för försäljning, eller överföra gratis till en annan adress. Bilden nedan är från NFT-plattformen OpenSea där spelare valt att lägga ut två bilar till försäljning, till ett pris för 0,5 ETH. Det motsvarade då cirka 10 000 kronor.
Andra inkomstkälllor för spelbolaget
Med NFT:er skapas även alternativa inkomstkällor för spelföretaget. Det går exempelvis att programmera en NFT till att generera en inkomst till företaget vid varje transaktion. En vanlig nivå är att företaget får 5 % av samtliga framtida försäljningssummor. Så fort det finns en transaktionskostnad kommer ett smart kontrakt överföra 5 % av betalningssumman till spelföretagets kryptoplånbok. Med detta ekonomiska upplägg främjas marknaden mellan spelarna, i stället för som idag då det snarare förbjuds.
Play to Earn
Begreppet ”Play to Earn” syftar på att NFT-baserade spel kan spelas med syftet att tjäna pengar. Det växte mycket kraftigt i Asien, under coronapandemin, då många sökte efter en alternativ inkomst. Ett av de allra mest kända exemplen är att en spelare av Axie Infinity köpte två hus för den förtjänst han uppnådde från spelet.
I korthet innebär det att spelaren klarar av uppdrag i spelet och får för detta belöningar i form av nya objekt och spelets egna valuta. Detta på exakt samma sätt som i ett traditionellt onlinespel. Men eftersom det är NFT:er och kryptovaluta kan dessa skickas och säljas till andra spelare. Allt har ett reellt värde – som kan överföras P2P.
Spel med – eller om pengar?
En kritik mot så kallade Play to Earn spel handlar om den ekonomiska aspekten. Är spelen utvecklade för underhållning – eller som en alternativ inkomstkälla? Ska ett spel få många användare, som spelar under flera år, behöver underhållningen väga tungt. Men det är mycket tydligt att utvecklarna av dessa spel även ser den ekonomiska aspekten.
I flera av de större spelen finns det till och med investerare som inte har något intresse för själva spelupplevelsen. De kan däremot investera stora summor i eftertraktade objekt (NFT:er) för att antingen hyra ut eller spekulera i värdeökning hos dessa. På spelplattformen kan det även finnas inbyggda uthyrningsfunktioner, uppbyggda av smarta kontrakt, vilket innebär att parterna inte behöver lita på varandra.
Det är även vanligt med ”scholarships” vilket förenklat innebär att duktiga spelare får tillgång till konton med mycket fördelaktiga objekt. De kan sedan spela och tjäna både nya NFT:er och kryptovaluta varpå förtjänsten delas, exempelvis 50/50, mellan den som spelar och den som äger kontot. Även detta kan ske via smarta kontrakt vilket innebär att parterna varken behöver lita på varandra eller veta vem motparten är.
Bank, producent, leverantör. … gränsen för att äga, jobba, spela spel och att tjäna pengar digitalt blir allt mer suddig…
Spel med värde
Det går även att vända på resonemanget och se på hur det fungerar inom traditionell gaming. För även här finns statusvärde, ekonomiskt värde och funktionellt värde i de olika spelobjekten. Som exempel kan nämnas att ett skin i det traditionella datorspelet Fortnite såldes för 215 000 dollar år 2023.
Det är alltså inte värdet som skiljer traditionell gaming mot NFT-gaming. Det är ägandeskapet och möjligheten att överföra värdet P2P. Den grundläggande fördelen med NFT-spel är alltså den grundläggande fördelen med blockkedjor - digitalt ägandeskap och överföring P2P. Åsikterna om detta är en positiv eller negativ utveckling, inom gaming, går däremot isär hos både spelare och spelutvecklare.
10 NFT-spel
- My Neighbor Alice
- Splinterlands
- Gods Unchained
- The Sandbox
- Axie Infinity
- Alien Worlds
- Aavegutchi
- Chainmonsters
- Sorare
- REVV Racing
För dig som är intresserad av att spela Play to Earn-spel rekommenderas playtoearn.online. En nyhetssida som dagligen publicerar nyheter om olika spel med NFT:er och kryptovalutor.