Genom att sälja biljetter som NFT:er skapas en rad nya möjligheter för återförsäljare av biljetterna samt exempelvis de artister som genomför evenemangen. Men framför allt innebär det en betydligt säkrare andrahandsmarknad där köpare och säljare kan överföra digitala biljetter utan att behöva lita på varandra.
Vad är en NFT-biljett?
En NFT-biljett är en digital biljett som är registrerad på en blockkedja. Biljetterna skapas av biljettutgivaren och kan därefter säljas mot fiat eller kryptovaluta.
Beroende på målgrupp kan försäljning ske direkt från en öppen NFT-plattform, som exempelvis OpenSea, eller via inloggning på återförsäljarens hemsida. Att biljetten är en NFT behöver alltså inte betyda att användarna måste använda en kryptoplånbok och förstå hur blockkedjor fungerar. De kan lika gärna få tillgång till biljetten via återförsäljarens egen app – i likhet med hur det redan fungerar idag.
I grund och botten är det bara en digital biljett. Men genom att sälja biljetterna som NFT:er får biljettutgivarna betydligt fler valmöjligheter gällande funktioner. Att tekniken medför stora fördelar visas bland annat i följande två exempel där flygbiljetter respektive evenemangsbiljetter säljs som NFT:er.
Argentinskt flygbolag väljer NFT
I slutet av mars 2023 rapporterade bland annat Coindesk att det argentinska flygbolaget Flybondi valt att sälja flygbiljetter som NFT:er. Detta genom ett samarbete med TravelX, vilka hanterar biljetterna på Algorands blockkedja.
De som köper och hanterar dessa NFT:er behöver däremot ingen speciell kunskap om blockkedjor eller digitala tillgångar. På hemsidan nämns inte ens NFT som begrepp utan i stället kallas dessa för Ticket3.0.
Önskas biljetten överföras till någon annan sker detta genom att den personen skapar ett konto hos Flybondi varpå biljetten därefter kan överföras mellan två konton. Någon kontakt behöver därmed aldrig ske med kundtjänst.
Andrahandsmarknaden är både enkel och säker för kunderna. Detta samtidigt som flygbolaget automatiskt tar ut en avgift på 2% när biljetterna säljs vidare. Därmed skapas även en sekundär inkomstkälla för flygbolaget.
Du kommer att kunna bestämma vem som ska resa, överföra den och ge bort den på ett enkelt och snabbt sätt upp till 48 timmar innan ditt flygs avgång. / Flybondi.com
Ticketmaster väljer NFT
Även världens största aktör inom biljettdistribution, Ticketmaster, har valt att utveckla ett koncept med NFT:er. I detta fall handlar det om en tjänst för artister som vill kunna ge sina mest trogna fans extra förmåner. De fans som håller en specifik NFT kan exempelvis få köpa biljetter i förväg eller få tillgång till unika upplevelser och extramaterial.
Utöver att ge extra förmåner ingår möjligheten att låsa värdet på biljetten via ”Face Value Ticket Exchange”. I korthet innebär det att försäljning, på andrahandsmarknaden, sker säkert och enkelt till biljettens ordinarie inköpspris. Det går i detta fall inte att sälja biljetten till ett högre pris, via Ticketmasters handelsplats, än till det priset.
Att Ticketmaster tror på blockkedjetekniken syns inte enbart i NFT-biljetterna, utan även i de betalningsalternativ som erbjuds när dessa biljetter köps.
You can buy and sell NFTs using your credit card, Apple Pay, Google Pay, and cryptocurrency./Ticketmaster-nft-zendesk.com
Exempel på fördelar
- Prisbegränsningar
De som skapar biljetten (dvs. mintar NFT) kan välja olika begränsningar gällande priset. Det kan exempelvis innebära att 5 % av värdet går till artisten varje gång biljetten säljs vidare eller att priset bara kan höjas 10 % per försäljning. Det går även att välja en begränsning som innebär att biljetten inte alls går att sälja vidare.
- Premiummaterial
Premiumbiljetter kan exempelvis innehålla ett kort videoklipp från evenemanget eller ge tillgång till specialmaterial som nås på internet.
- Sparas som minne
En NFT kan sparas som ett minne eller exempelvis ges bort till en samlare. Det går även att samla biljetter från flera olika återförsäljare, och evenemang, i en och samma kryptoplånbok.
- Ge fördelar till fans
Fans som exempelvis gått på fem olika konserter kan få förhandsbiljetter eller andra förmåner från en specifik artist. Att någon har fem biljetter kan mycket enkelt kontrolleras genom den transparens som blockkedjor erbjuder. Därmed kan även distribution av bonusbiljetter automatiskt ske till aktuell blockkedjeadress.
Databas – eller blockkedja
Som visas ovan finns det ett flertal fördelar med att hantera biljetter som NFT:er i stället för att använda klassiska pappersbiljetter. Men många av dessa fördelar uppstår snarare via förändringen från pappersbiljetter till digitala biljetter och kräver därmed inte att det måste vara en NFT.
För att se potentialen med NFT är det därför viktigt att skilja på vilka funktioner som en centraliserad databas och en decentraliserad blockkedja kan erbjuda. Det unika med en decentraliserad blockkedja är ”säker överföring av digitalt värde P2P”. Detta är den unika funktionen som bör vara utgångspunkten när fördelar med NFT-biljetter presenteras.
- Säker överföring P2P
Dagens biljettsystem innebär att en biljett, på andrahandsmarknaden, bara kan överföras säkert mellan parterna om de träffas fysiskt. Men eftersom köpare och säljare sällan är på samma plats skapar detta ett problem.
Köper du en biljett av en privatperson, på exempelvis Facebook, Blocket och Tradera, kan du aldrig vara säker på att personen inte sålt biljetten i flera exemplar. / Sverigesradio.se
Både pappersbiljetter, och digitala biljetter, säljs idag på andrahandsmarknaden via exempelvis Blocket och Tradera. Köparen förväntas betala för biljetterna i förväg och kan sedan hoppas på att säljaren är seriös och skickar giltiga biljetter. En situation som innebär att flera personer blivit lurade av bedragare att betala i förskott.
Med NFT-biljetter undviks denna problematik då överföring kan ske via smarta kontrakt på blockkedjan. Ett kontrakt som innebär att köpare behöver skicka kryptovaluta till kontraktet och säljaren skicka sin biljett. När dessa två faktorer är uppfyllda kommer tillgångarna automatiskt ”byta plats”. Detta utan att parterna behöver lita på varandra eller ens veta vem motparten är.
- Kontroll av äkthet
Dagens biljettsystem innebär att samma biljett, på andrahandsmarknaden, kan säljas flera gånger. Ett exempel på detta problem visade sig när en försäljare kopierade upp egna biljetter och på detta sätt genomförde ett biljettbedrägeri inför melodifestivalen 2018.
”Mannen hade ändrat namn på pdf-biljetterna och dolt biljettpriset så att andrahandsköparna inte skulle se att de betalat för mycket.” /Aftonbladet.se
Med biljetter, som NFT på en blockkedja, undviks det problemet. Detta både eftersom tillgången inte kan kopieras samt att äktheten enkelt kan kontrolleras digitalt.
- Eget ägandeskap
Med dagens pappersbiljetter har du 100 % äganderätt över biljetten. Du kan göra exakt vad du vill med denna lilla pappersbit. Med NFT ges samma frihet – men med en digital tillgång. Det innebär flera fördelar för den som äger biljetten.
Bevarat digitalt värde
För unika evenemang finns det inte bara ett emotionellt värde på biljetterna efter att evenemanget är genomfört. Ett exempel är att biljetter till Michael Jordans första match har sålts för 468 000 USD. Detta värde skulle bestå med en NFT även om biljettutgivaren skulle gå i konkurs. Utifrån ett ”samlingsperspektiv” kan NFT:er alltså fylla samma funktion som pappersbiljetterna gör idag. Men med skillnaden att de är digitala.
Det går idag att köpa biljetter digitalt, ha tillgång till dem via en app och ”samla” på dem där. Men det är inte möjligt att föra ut biljetten från detta slutna system och går biljettutgivaren i konkurs kan appen mycket väl försvinna och därmed även biljetterna. Den centraliserade lösningen har sina svagheter. Är det däremot en NFT kommer biljetten finnas kvar som samlingsobjekt.
Som pant eller byte?
Ett annat alternativ är att biljetten används som säkerhet för lån, något som OpenSea´s CEO nämnde i en intervju som delats på Twitter. På samma sätt som en pappersbiljett i teorin skulle kunna pantsättas i en pantbank skulle en NFT-biljett kunna användas som säkerhet för lån på en blockkedja. En säkerhet som däremot tappar hela sitt värde när evenemanget börjar…
Biljetten kan även säljas mot andra digitala tillgångar, något som inte är möjligt om handeln är begränsad till en specifik plattform. Ett smart kontrakt kan skapas så att två personer kan byta digitala tillgångar mot varandra. I detta fall kanske en biljett till Sara Larssons konsert byts mot en racerbil i spelet REVV racing… Biljetterna hanteras som en digital tillgång som så mycket annat på blockkedjan.
Med NFT-biljetter skulle alltså problemet med bedrägerier, på andrahandsmarknaden, kunna minska kraftigt. Den som köper en biljett kan enkelt kontrollera äktheten samt köpa den både anonymt och digitalt. Detta sker via smarta kontrakt som innebär att värdet, i form av kryptovaluta och digital biljett, byter ägare automatiskt när kontraktets villkor är uppfyllda.
För även om den nya tekniken öppnar upp för flera kreativa funktioner så är det ”säker överföring av värde utan tredjepart” som kännetecknar blockkedjor och därmed den unika funktion som NFT-biljetter innehar.