Med blockkedjor och smarta kontrakt går det att hyra, och hyra ut, digitala tillgångar (främst NFT:er) utan att parterna behöver lita på varandra eller använda en tredjepartsaktör. Hela uthyrningsprocessen styrs av smarta kontrakt som automatiskt hanterar betalning, tillgång till denna NFT och hyresvillkoren.
Än så länge har uthyrning av NFT:er främst vuxit inom gaming och ett flertal blockkedjebaserade spel har en inbyggd uthyrningsfunktion i spelet. Utöver denna uthyrningsfunktion finns även externa dAppar på exempelvis Solana, BNB Chain, Ethereum, Polygon och Avalanche för just detta ändamål. Det innebär att spelarna på ett användarvänligt sätt kan hyra ut de NFT:er som de inte behöver tillgång till men som de inte önskar sälja. I framtiden kan mycket väl uthyrning ske av allt från digitala biljetter till abonnemang, vilket visas med exempel längre ner i artikeln.
Hantering via smarta kontrakt
Den grundläggande funktionen med blockkedjor är säker överföring av digitalt värde P2P. Med andra ord att värde kan överföras mellan två personer utan behov av säkerhet från en tredjepart.
Via smarta kontrakt kan dessa transaktioner byggas upp kring olika regler och villkor. Bland annat kan uthyrning av digitala tillgångar genomföras med smarta kontrakt. Det vanligaste är att det sker via NFT-plattformar vilka gör denna funktion användarvänlig.
Den som vill hyra ut en NFT listar den på en uthyrningsplattform. Detta i likhet med hur försäljning sker av en NFT på exempelvis OpenSea. Skillnaden är att de valbara inställningarna är anpassade för uthyrning och inte försäljning. Vilka inställningar som går att välja på kan skilja sig mellan olika NFT-plattformar. Det kan exempelvis vara:
- Pris – Kostnad för att hyra per dag, vecka, månad eller annan tidsperiod.
- Minsta tid – Det kan exempelvis vara att uthyrning minst sker i 24 timmar. Även om den som hyr väljer att avsluta kontraktet innan så betalas därmed en kostnad som motsvarar 24 timmar.
- Maximal tid – Längsta tid som hyra kan ske.
- Avslut i förtid – Kan ena, bägge eller ingen part avsluta uthyrningen i förtid?
De som vill hyra kan därmed se alla detaljer och förutsättningar och därefter välja vilken NFT de önskar att hyra. Vanligtvis finns möjligheten att välja antal dagar men det finns även kontrakt som alltid gäller i exempelvis 20 dagar.
Betalning uppfyller smarta kontraktets regler
När betalning skett uppfylls det första av det smarta kontraktets regler (OM någon betalar in hyresavgiften SÅ SKA denna NFT bli tillgänglig på denna adress). Därmed försvinner den automatiskt från uthyrningsmarknaden.
Beroende på kontraktets uppbyggnad sker automatisk utbetalning av hyresavgiften till den adress varifrån denna NFT lagts upp för uthyrning. I dess enklaste form skulle exempelvis 1 Ether kunna betalas för hyra av en NFT i 30 dagar. Förutsatt att avtalet inte kan avbrytas i förtid kan 1 Ether direkt betalas ut till mottagaren samtidigt som denna NFT blir tillgänglig för den som hyr under denna period.
Det som egentligen sker är att ägandeskapet kvarstår men att den som hyr får tillgång till denna NFT och kan utnyttja dess egenskaper. Den kan däremot inte skickas vidare, säljas eller på annat sätt byta ägare. På en blockexplorer kommer transaktionen alltså inte vara uppmärkt som TRANSFER då ägandeskapet inte ändras.
Avsluta uthyrning i förtid
Det är vanligare med flexibel uthyrningsperiod än, som i exemplet ovan, med en fixerad period som ingen av parterna kan påverka. Med flexibel period kan det exempelvis ske på följande sätt:
Den som hyr betalar avgiften för 30 dagar, i detta fall 1 Ether. Eftersom möjlighet finns att avsluta hyresperioden i förtid kan inte hela beloppet direkt betalas ut. Utbetalning kan istället exempelvis ske dygnsvis eller varje timme. Skulle någon av parterna avsluta uthyrningen i förtid kommer därmed resterande Ether att återgå till den som hyrt objektet. När uthyrningsperioden är över får ägaren återigen full tillgång till sin NFT.
Fördelar för tre parter
Uthyrning av digitala objekt är än så länge mest utvecklat inom gaming (se exempel nedan) men de fördelar som uppnås kan appliceras inom de flesta områden där digitala tillgångar används. Det kan alltså handla om allt från abonnemang och biljetter till spelobjekt och konst.
Den som hyr
För de som hyr finns i stort sett samma praktiska fördelar som vid hyra av fysiska tillgångar. Detta genom att större tillgång uppnås tack vare att det går att hyra istället för att köpa.
Det unika är däremot att hyresprocessen kan ske P2P, helt säkert via smarta kontrakt. Det innebär även att uthyrningen blir helt internationell och oberoende av nationsgränser. Parterna behöver varken lita på varandra, veta vilken motparten är eller var de befinner sig i världen.
Den som hyr ut
För de som hyr ut öppnar denna möjlighet vägar till passiv inkomst. Även detta på samma sätt som uthyrning av bilar, lägenheter och verktyg kan göra.
Det unika är däremot att uthyrningen helt och hållet sker digitalt samt kan automatiseras. Så fort ett objekt är tillbakalämnat kan det automatiskt läggas ut på uthyrningsmarknaden igen med exempelvis ett pris på 5% under aktuellt lägsta pris. Även denna funktion finns idag inom vissa spel för att främja uthyrningen.
Upphovsmän
Den största skillnaden uppnås kanske för de som är upphovsmän till ett spel, konstverk eller utgivare av fotbollsbiljetter. Detta genom att det exempelvis går att programmera att en viss del av varje ekonomisk transaktion automatiskt går till utgivarens blockkedjeadress. Ett annat alternativ är att de som hyr ut får betala en minimal avgift varje gång något läggs ut på uthyrningsmarknaden.
Oavsett blir det en helt ny inkomstväg för spelutvecklare och ett sätt för konstnärer att få royalty när dess konstverk byter ägare eller hyrs ut.
Så fungerar det idag – Ett exempel
I flera Play to Earn-spel finns inbyggd hyresfunktion för de NFT:er som används inom spelet. Spelare kan därmed hyra dessa för att exempelvis klara av en specifik boss, för att prova på nya vapen eller för att vinna tävlingar och därmed tjäna pengar på spelandet. Ett exempel kan visas från kortspelet Splinterlands där hyresfunktionen lanserades 2021.
De som vill hyra ut kort lägger ut dem på uthyrningsmarknaden och anger pris per dygn. När kort är på denna marknad kan det inte användas för eget spel. Den som vill hyra väljer kort från marknaden, anger antal dagar som det önskas hyras samt betalar det fulla beloppet för denna period. Därefter kommer uthyraren att få kryptovalutan utbetald till sitt konto automatiskt en gång per dygn utifrån fastställt pris.
Beroende på uthyrningsalternativ kan antingen ingen av parterna avbryta kontraktet i förväg eller bägge parter göra detta med en fördröjning på 24 timmar. Skulle en av parterna vilja avbryta uthyrningsperioden kommer därmed resterande inbetald summa återbetalas till den som hyr kortet. Detta sker automatiskt vilket innebär att parterna aldrig behöver lita på varandra eller ens veta vem motparten är.
Så kan det fungera i framtiden – Ett exempel
Hur uthyrning av digitala objekt ser ut i framtiden är självklart svårt att veta. Men med växande digital närvaro, framväxande web3 och teknik via smarta kontrakt finns förutsättningar för att det kommer att öka väsentligt i omfattning. I följande påhittade exempel visas exempelvis hur ett abonnemang hos ViaPlay skulle kunna hanteras som token.
Viaplay väljer att tokenisera sina årsabonnemang vilket innebär att den som har en ViaplayYear-token har tillgång till streamingtjänsten i 12 månader från att denna token skapats. Genom att verifiera ägandet, via blockkedjan, kan alltså enbart de som har dessa tokens se på Viaplay.
En person planerar en längre utlandsresa och vill hyra ut sin token under denna tid. Den läggs därför upp på en NFT-plattform med ett pris per dag/vecka eller månad. I praktiken skapas ett smart kontrakt som uppfyller vissa kriterier. Den som interagerar, och därmed betalar till kontraktet, får tillgång till abonnemanget. När hyresperioden är slut kommer tillgång till abonnemanget automatiskt att gå tillbaka till uthyraren, som nu kommit hem från semestern.
Finns idag – men inte P2P
Att det finns en marknad för uthyrning av digitala objekt är uppenbart. I Sverige finns det exempelvis Tickital, en plattform där privatpersoner kan hyra/hyra ut sina biljetter inom kollektivtrafik eller säsongsbiljetter inom fotboll. Skulle tjänsten varit uppbyggd av smarta kontrakt på en blockkedja hade den däremot varit:
- Snabbare – Betalning sker automatiserat via smarta kontrakt.
- Säkrare – Det finns ingen risk att biljetterna inte skickas tillbaka.
- Billigare – Tjänsten ovan kostar ca 20 % av hyreskostnaden
- Mer anonymt – Parterna vet aldrig vem den andra är.
- P2P – Ingen tredjepart krävs
Intresserad av koden?
På Github finns ett flertal uthyrningskontrakt som kan användas på olika blockkedjor (främst Ethereum). Se dessa enbart som exempel och användning av koden sker självklart på egen risk.
https://github.com/pabloruiz55/Rentable
https://github.com/GrantStenger/n3rp
Kommentarer