Coinbase lanserar Base
Coinbase senaste tillskott, den nya Base-blockkedjan, är nu aktiv och utgör en betydelsefull milstolpe för Coinbase men även för kryptosektorn i sin helhet. För Coinbase innebär detta en strategisk förändring då företaget siktar på att generera avgifter från drift av sin egen blockkedja och möjligtvis ännu mer lönsamma intäkter från applikationer som byggs ovanpå den.
Ända sedan 2016 har Coinbase VD Brian Armstrong lyft fram företagets ambitioner inom decentraliserade appar (dapps) enligt hans "hemliga mästerplan,", med målet att nå ut till en miljard människor. Jesse Pollak, som ansvarar för protokollen på Coinbase och övervakar Base, betonade vikten av att gå bortom kryptospekulation och istället integrera krypto i vardagslivet.
Tekniskt sett är Base en "lager 2" blockkedja som bygger på Ethereum och använder OP Stack-programvara från det populära lager 2-nätverket Optimism. Innan den offentliga lanseringen hade det nya Base-nätverket redan 139 miljoner dollar i insättningar, vilket gör det till den femte största lager 2-blockkedjan när det gäller det totala värdet som är låst, med ledare som Arbitrum One och OP Mainnet i spetsen.
FCA har godkänt 13% av krypto relaterade företag sedan 2020
Sedan januari 2020 har 291 stycken kryptoföretag ansökt om registrering hos Storbritanniens Financial Conduct Authority (FCA), men endast 38 stycken har blivit godkända, vilket motsvarar en framgångsgrad på 13%.
Av de 291 registreringsansökningarna godkände FCA 38 ansökningar, medan 155 ansökningar drogs tillbaka av företagen själva. I Storbritannien måste företag som är involverade i "krypto-aktiviteter" antingen vara registrerade hos FCA eller inneha tillfällig operativ status. FCA har även tidigare uppmanat Binance Markets Limited att avsluta verksamheten och utfärdat varningar till lokala operatörer av krypto-ATMs. Listan över registrerade krypto-asset-leverantörer inkluderar 42 aktörer, såsom Skrill, eToro och Gemini.
För att säkerställa regelefterlevnad uppmanade FCA krypto-företag att anpassa sina marknadsföringsstrategier enligt deras finansiella marknadsföringsregelverk senast i oktober 2023. Tidigare hade man rekommenderat en marknadsföringsmetod som ger kunderna en "återhämtningsperiod" för att bedöma riskerna med att investera i digitala tillgångar.
Bank of America är återhållsam rörande Paypals nya stablecoin
Bank of America förutspår att PayPals stabila kryptovaluta, PayPal USD (PYUSD), kommer att öka effektiviteten för betalningar och förbättra användarupplevelsen. Trots detta förväntas den inte ha en betydande inverkan på kort sikt. Konkurrens från centralbankers digitala valutor (CBDCs) och räntebärande stabila kryptovalutor kan tänkas hämma PYUSD:s långsiktiga adoption.
Även om PayPals stabila kryptovaluta kan riktas mot outnyttjade marknader kan det spekuleras att investerare prioriterar stabila kryptovalutor som uppfattas som säkra och som finns tillgängliga på stora handelsplattformar. Exempelvis kan investerare föredra valutor som USDC samt Tether då de har en längre historik av “stabilitet” även fast dessa har varit i blåsväder samt fått kritik från olika håll.