Metaverse är ett begrepp som fick enormt uppsving under 2021, och t.o.m Facebook valde att döpa om sitt moderbolag till Meta under hösten. Termen metaverse dök upp första gången i sci-fi boken Snow Crash från 1992 och beskrev då en virtuell 3D- värld där människor söker skydd från den dystopiska verkligheten. Men vad metaverse verkligen innebär finns det ingen enhetlig definition av ännu. Några menar att man inte ens ska se metaverse som en specifik sak utan snarare som den tidpunkt när våra digitala liv blir viktigare än våra fysiska.

Hur som helst så är det främst virtuella världar som de flesta förknippar med ordet metaverse och varianter av detta har funnits länge. Många känner säkert till Second Life som lanserades redan 2003 och där bl.a. Svenska Ambassaden öppnade i virtuell form 2017. Det finns också gott om andra spel som innehåller en egen ekonomi där man kan köpa digitala varor och tjänster, som att smycka ut sin karaktär och bygga sin identitet, för riktiga pengar.

Det som gör att vi befinner oss i en ny fas nu är några olika saker.

  • VR (Virtual reality) och AR (Augmented reality) gjort stora teknologiska framsteg, vilket gör de virtuella världarna mer realistiska.
  • Web3, en tanke om ett mer decentraliserat internet, bland annat med hjälp av kryptovalutor och blockkedjeteknik, har fått fotfäste.
  • NFT:er, d.v.s. digitala tillgångar som (åtminstone i teorin) inte är knutna till någon speciell plattform utan existerar på en blockkedja och kan handlas och flyttas mellan olika plattformar eller egna plånböcker.

Tanken är alltså att bygga en digital värld (eller många olika digitala världar) där vi äger digitala fastigheter, prylar mm och umgås, diskuterar, spelar spel samt mycket annat, i realtid.

Metaverse öppnar även upp möjligheter för företag att bygga nätverk med sina kunder och användare. Sett ur företagens perspektiv finns det en enorm uppsida att växa och återförsäljare behöver inte längre etablera fysiska butiker eller showrooms världen över för att locka kunder och intressenter. Försäljningen kan istället ske i en digital värld, tillgänglig för alla. Som exempel är Walt Disney i fas med att skapa ett metaverse och på så sätt öppna upp dörrar till en virtuell nöjespark där människor över hela världen har möjlighet att delta.

Decentraland är en tidig (2017) spelare inom Metaverse och som namnet antyder har man ambitioner om att vara decentraliserad. I praktiken innebär detta att en DAO äger de smarta kontrakt som styr ägandet av land, prylar mm. Decentraland erbjuder dels en mängd digitala tillgångar, såsom namn, wearables och pryttlar, men också virtuella landområden som kan köpas och säljas mellan privatpersoner och företag. T.ex. går det att utforma och anpassa sin fastighet utifrån olika attribut. Axie Infinity, Enjin, Markersplace, Mintable, NBA Top Shot, Star Atlas och The Sandbox är andra stora marknadsplatser inom metaverse. Några företag som har hoppat på trenden och på ett eller annat sätt trätt in i den virtuella världen är Alibaba, Amazon, Apple, Autodesk, Bentley, Intel, Microsoft, Samsung Electronics och Sony.

Bloomberg Intelligence har uttryckt att metaverse är nästa stora fenomen inom techområdet och det attraherar nu stora techbolag, spelutvecklare och sociala nätverk som vill kapitalisera på trenden som sägs kunna ha ett värde motsvarande över 7000 miljarder kronor år 2024.

Se också dessa artiklar:

Sveriges bästa sätt att köpa kryptovalutor

Med 3 enkla steg
BankID
Logga in säkert via Mobilt BankID
Swish
Enkla och snabba betalningslösningar
Safello Wallet
Förvaras tryggt i din plånbok
Köp Bitcoin här!
Bitcoin
Ethereum
Chainlink
Polygon
Polkadot
Uniswap
USD Coin
Algorand
Kom igång
Download on the App StoreGet it on Google Play